Search

Aprendre a dir no

Viu la vida com vols viure-la i no com els altres esperen que ho facis


La importància del NO

Aprendre a dir NO és necessari i imprescindible per a sentir-nos bé amb nosaltres mateixos. Quan parlem de dir NO ens referim al seu sentit més ampli, i això inclou, també, saber donar la teva opinió encara que sigui contrària a la resta de participants de la conversa. Generalment, la gent amb dificultats per a dir NO, sent que si ho fes estaria generant un conflicte que podria derivar en un malestar en les altres persones, en problemes futurs per a la relació amb els altres o, fins i tot, en sentiments de culpabilitat. I la realitat és que, assentir, fins i tot, quan no hi estàs d'acord genera un conflicte intern superior al què pretenem evitar. Com diu Rafael Echevarría en el seu llibre «Ontologia del llenguatge», l'ésser humà és un ésser lingüístic i el llenguatge ens ajuda, no sols a descriure, sinó també a crear realitat i el NO es torna un element essencial per a potenciar la nostra autoestima i amb això la nostra seguretat i confiança. Aprendre a posicionar-nos ens ajuda a viure la vida tal com volem i no com esperen que ho fem els altres. Tan important és aprendre a dir NO com aprendre com dir-ho. I aquest aspecte és fonamental per a retroalimentar el nostre benestar. Dir que NO sense criteri ni estructura no ajudarà a sentir-nos millor amb nosaltres mateixos. Per això, és de summa importància aprendre a comunicar-se de manera assertiva.


Com actuar davant una conversa en la qual no em sento còmode?

Analitza la situació des d'un punt de vista objectiu. Detecta i analitza les emocions i els sentiments que sorgeixen dins de tu. Són racionals, són irracionals, estan fonamentades en el fet actual, com em fa sentir aquesta situació, sento que no és correcte, qui sóc jo si no opino, qui sóc jo si m'expresso? Analitza la intenció de l'altra persona. És important empàtitzar amb qui tinguem al nostre costat. Potser la persona amb qui estem mantenint la conversa no ha fet servir les paraules que a tu t'haguéssin agradat i no obstant això la seva intenció és sana i ecològica.


Com dir NO?

Utilitza SEMPRE assertivitat

Ser assertiu consisteix a saber expressar, en el moment oportú i de la manera adequada, les nostres opinions, sentiments i necessitats, respectant i acceptant els arguments dels altres.

  • Exposa el succeït de manera objectiva. Amb dades que no vagin associats a la teva emoció o percepció del succeït.

  • Exposa com et fa sentir la situació descrita. Recorda que els teus sentiments i emocions són teves.

  • Exposa les teves peticions per a evitar un conflicte futur.

Exemple 1:

Cada vegada que véns a dinar a casa portes a algun amic sense avisar-me, i moltes vegades ni tan sols els conec. Això em fa sentir malament perquè, com saps, adoro la meva intimitat i, quan fas això, tinc la sensació de pèrdua el control de qui tindré a casa meva. A més, em fa patir no tenir suficient menjar preparat, i de vegades haig d'improvisar i això potència encara més la meva sensació de malestar. Per això, t'agrairia que, a partir d'ara, em truquis amb antelació quan decideixis venir acompanyant i que puguem valorar junts si em sentiré còmoda amb els teus convidats.

Exemple 2:

He vingut en tres ocasions a demanar-li un dia de permís personal i les tres vegades ha estat denegat sense afegir cap comentari. Segons el conveni al qual estem adherits tenim dret fins a dos dies de permís personal a l'any. Com sap, mai he fet ús d'aquest recurs, a pesar que la resta dels companys sempre el fan. La setmana passada tres companys del departament van sol·licitar permisos personals que van ser aprovats. Això em fa sentir incòmode, ja que tinc la sensació que no s'està actuant de manera equitativa amb mi. Per això, agrairia que reconsiderés la meva petició i en cas de no poder concedir-me el permís per motius organitzatius, seria bo que me'ls expliqués. Això m'ajudarà a poder triar una nova data que a totes dues parts ens sigui factible i facilitarà entendre els paràmetres necessaris que haig de tenir en compte per a futures peticions.


El banc de boira

Aquesta estratègia ens pot ser útil quan existeix una insistència per part de l'altra persona. Es tracta de donar-li la raó en part del seu contingut i posteriorment ancorar la nostra posició.

Exemple 1:

Joan: No t'adones que és una oportunitat que no tornarà a repetir-se, si no reserves ara, perdràs el descompte promocional o pitjor encara et quedaràs sense plaça. Tots serem allà. Maria: Tens raó, és una bona oportunitat i serà meravellós que estigueu tots. No obstant això, no em sento còmode si haig de prendre la decisió a correcuita i, per tant, no ho faré. Assumeixo que pugui pagar-ho més car o que em quedi sense plaça.

Ajorna-ho de manera assertiva

Aquesta estratègia ens serveix per a ajornar la presa de decisions fins a trobar el moment en el qual no et sentis pressionat o sobrepassat per la situació. És important prendre decisions en un estat de calma, si per contra ho fem quan el nostre estat d'ansietat o pressió és elevat, segurament prendrem decisions amb les quals després no estarem conforme. Si ajornem la nostra decisió, estem guanyant seguretat en nosaltres mateixos perquè continuem tenint el control de les nostres decisions i podrem, fins i tot, aplicar uns condicionants a l'altra persona que ens ajudaran a reafirmar-nos en la nostra autoestima.

Exemple 1:

Joan: M'ha sorgit un imprevist i necessito que em canviïs el torn de dissabte. Jo et faré el canvi que necessitis a futur, si us plau, vine a cobrir el meu lloc dissabte. Maria: No puc confirmar-te ara. Ho reviso durant el dia d'avui i et confirmo demà.

Exemple 2:

Al matí: Joan: Hem canviat la reunió de demà. Al final es farà a les 19.00 h i acabarem sobre les 21.00 h. Ja sé que és fora del teu horari laboral, però necessitem que hi siguis. Maria: Ho entenc, però no puc confirmar-te ara. Reviso la meva agenda i et confirmo com més aviat millor.

A la tarda: Maria: Joan, he pogut organitzar-me per a poder assistir. Pots comptar amb mi, però t'agrairia que, en compensació, pugui entrar demà dues hores més tard, així aprofitaré per a realitzar unes gestions personals que he hagut d'ajornar.


L'acord assertiu

Prevenir males interpretacions amb un acord assertiu que eviti males interpretacions de les decisions que estiguis prenent.

Exemple 1:

Maria: Joan, no entenc per què no vols venir a sopar.

Sembla que no vulguis estar amb nosaltres.


Joan: Maria, m'encanta estar amb vosaltres, però avui he matinat molt i necessito descansar.

Exemple 2:


Joan: Per què no véns a prendre una cervesa després de treballar, ets una avorrida.
Maria: No puc venir a prendre una cervesa en sortir perquè tinc una cita programada, no vol dir que sigui avorrida, simplement no puc.

Mantenir-se en cercle ferm

Aquesta estratègia se centra en repetir la nostra opinió de manera ferma tantes vegades com l'altra persona insisteixi.

Ajudar a processar

Utilitzarem aquesta tècnica quan portem molta estona donant voltes a la conversa sense que l'altra persona cessi en la seva insistència. Exposarem de manera objectiva el que està succeint per a ajudar a processar la teva decisió a l'altra persona.

Exemple 1:

Joan: Portes una estona insistint, i totes les vegades t'he dit que no. No canviaré d'opinió. Podem continuar donant voltes a aquesta conversa tota l'estona, però no canviaré d'opinió i t'agrairia que la respectessis. Per tant, què et sembla si traiem un altre tema de conversa.


Posar en pràctica aquestes tècniques no és fàcil al principi, però si revelador. A mesura que vagis interioritzant-les i contemplant els beneficis de saber dir NO, veuràs com el teu nivell d'energia canvia i la teva autoestima i confiança augmenta. Recorda que com ésser lingüístic que ets, amb la teva paraula generes la teva realitat. Atreveix-te a tenir el control de la teva vida.